Vi forbedrer tilgjengelighet og tar ansvar for trafikksikkerheten
Heidenreich forbedrer tilgjengeligheten ved å kjøpe inn flere nye lastebiler, samtidig som vi også ivaretar trafikksikkerheten ved å innføre alkolås i våre egne lastebiler.
Logistikkdirektør Geir Vegar Ellingsen i Heidenreich er opptatt av trafikksikkerhet og innfører fra 01.02.2020 alkolås i våre egne lastebiler/ distribusjonsbiler. Dette gjelder både våre nye lastebiler samt våre eksisterende. Samtidig som vi oppfordrer vår distribusjonspartnere til å gjøre det samme.
Vi spør Ellingsen hva som er bakgrunnen for å innføre alkolås?
Vi har heldigvis ikke hatt noen mistanke og heller ikke avdekket kjøring i alkoholpåvirket tilstand blant våre sjåfører. Men vi vet at det er så mange som 140 000 kjøreturer som gjennomføres av ruspåvirkede personer daglig her i Norge, og hele 28% av alle dødsulykker i trafikken skyldes ruspåvirkning. Denne statistikken ønsker vi å gjøre det vi kan for ikke å bli en del av, og derfor innfører vi nå i første omgang alkolås på våre egne lastebiler/ distribusjonsbiler, så får vi se om dette skal utvides til å gjelde mer av bilparken vår.
Ved å innføre alkolås så innvirker dette på bl.a følgende:
Ellingsen utdyper fordelene alkolås innvirker på:
- Sørger for at våre sjåfører IKKE kjører i alkoholpåvirket tilstand.
- Tar ansvar for å redusere sjansen for at barn og unge blir skadet eller drept i trafikken.
- Vi viser ansatte, kunder, leverandører, bransjen, miljøet og området rundt oss at dette er noe vi tar på alvor, og at vi ønsker å gjøre preventive tiltak.
- Dette kan bidra til millionbesparelser for samfunnet.
- Ingen av oss har noen vi kan miste, om vi så kan bidra til å minske risikoen for en ulykke så er det verdt det.
Hva er en alkolås og hvordan fungerer denne:
En alkolås er en teknisk anordning som kobles til bilens tenningssystem. Før bilen startes må føreren blåse i et munnstykke slik at utåndingsluften kontrolleres. Alkolåsen verifiserer at han/hun ikke er over grensen som er satt (0,2 promille) i enheten.
Hvis føreren er påvirket av alkohol over den grensen som er satt i enheten, vil ikke kjøretøyet starte. I Heidenreich har vi inngått en avtale med ALÅS. De er eneste bedrift i Norge som kun selger alkolås. De andre leverandørene på markedet har dette som et biprodukt.
Omfanget av alkolåser:
Fakta er at i Norge er det kun ca. 25 000 kjøretøy og anleggsmaskiner med alkolås, mens det i Sverige er ca. 150 000 installerte alkolåser. Så her i Norge har vi store forbedringspotensialer, og det ønsker vi i Heidenreich å bidra til.
Men hva sier reglene om alkolås:
Det innføres nå lovkrav i EU om alkolås, og det er vedtatt en endring i vegtrafikkloven om alkolås. Stortinget og regjeringen ønsker at alkolås skal inn i alle yrkeskjøretøy og lovkravet har startet med persontransport, dvs buss og minibuss. Her er vi sikre på at dette vil også etter hvert gjelde godstransport.
Ellingsen avslutter med at vi ser på dette som så viktige, at i Heidenreich så vil vi ikke vente til det kommer et lovkrav. Vi ønsker å ta vår del av ansvaret for trafikksikkerheten og iverksetter derfor allerede nå.
Det innføres nå lovkrav i EU om alkolås, og det er vedtatt en endring i vegtrafikkloven om alkolås.